Perusidea

Ensinnäkin, muista että on ok ottaa pieni tuumaus- ja hengähdystauko, kun näin uusi ja tuntematon tilanne tulee vastaan. Myös kaikki ryhmäläiset ovat samojen stressaavien tilanteiden edessä, joten pieni tauko on varmasti kaikille paikallaan.

Kuitenkin jossain vaiheessa eristyksissä oloa tarve yhteiselle tekemiselle ja harrastuksen jatkamiselle varmasti tulee. On hyvä tehdä etukäteen päätöksiä siitä, millä tavalla etätyöskentelyä lähtee toteuttamaan: pyrkiikö tekemään jotain livenä, lähettääkö itsenäisiä tehtäviä, tehdäänkö työtä yksin vai pareittain vai pienryhmissä vai isossa ryhmässä ja millä välinein.

Jonkinasteiseen toiminnan jatkamiseen löytyy monia perusteita:

  • Sosiaalisuus: kuorolaiset tai minkä tahansa ryhmän jäsenet ovat sosiaalisia otuksia ja haluavat olla vuorovaikutuksessa keskenään. Yhteisöllisyys on tärkeintä juuri silloin kun joudutaan eristyksiin muista.
  • Musiikin tekeminen: Kaikilla ei välttämättä ole mahdollisuuksia tai valmiuksia tai välineitä tehdä musiikkia yksin kotona. Tämän takia on erityisen tärkeää tarjota tukea ja välineitä sähköisesti. On muitakin taitoja kuin pelkkä laulujen opettelu, joita voi myös työstää virtuaalisesti “nyt kun kerrankin on aikaa”.
  • Normaali toiminta: Kun kaikilla muilla elämän osa-alueilla tulee vastaan muutoksia, saadaan pidettyä edes jotain vakiona, kuten se, että kuoroharjoitus on aina samana iltana kuin aina ennenkin, kokoontumismedia vain on eri. Totutut rutiinit lieventävät stressiä ja tuovat muuta ajateltavaa
  • Valmistautuminen tulevaan: Kun eristys vihdoin päättyy, on kaikki tehtävissä oleva tehty tulevaa varten ja uusi kausi saa supertehokkaan startin. Asioita ja osaamista voi aina edistää, joskus hitaammin ja joskus nopeammin.

Näissä asioissa kannattaa muistaa, että etäopetus ei ikinä ole sama asia kuin kontaktiopetus. Valmistaudu siis siihen, että asioita pitää tehdä eri lailla ja ne tulee tapahtumaan eri lailla. Tämä ei kuitenkaan estä sitä, etteikö kannattaisi kokeilla!

Työvaiheet kohti virtuaalista harjoitusta

  1. Päätä kuka ‘host’aa
    Virtuaalista toimimista varten tarvitaan joku, joka johtaa tilannetta ja antaa ohjeet osallistujille. Monesti on selkeintä, jos tämä henkilö on kuoronjohtaja tai harrasteryhmän vetäjä. Tarvitaan kuitenkin myös teknisiä taitoja ja mikäli johtaja ei itse niitä omaa, voi niihin pyytää apua joltain muulta
  2. Valitse oikea työkalu
    Useimmat tällä hetkellä käyttävät Zoomia, koska se tarjoaa aitoa muokkaamatonta ääntä osallistujien välillä. Lisäksi se on helppokäyttöinen ja luotettava, sekä se tukee ilmaisessakin versiossa 100 osallistujaa kerrallaan. Ilmaisessa versiossa on toki aikarajoitus, jolloin tapaaminen pitää aloittaa välillä uudestaan. Se antaa myös harjoitusta johtavalle työkaluja hallita tilannetta paremmin kuin muissa vastaavissa sovelluksissa. Muita työkaluja on esimerkiksi sisäisen ryhmän facebook-live, youtube live, google hangouts, google meet, facebook messenger ja moni muu.
  3. Suunnittele miten harjoitus etenee
    Mitä ihmettä sitten näillä välineillä pystyy tekemään? Ideoita voit hakea tämän sivun muista sisällöistä sekä muualta netistä. Vain mielikuvitus on rajana. Yksi esimerkkitapaus löytyy jo blogistakin. Muista että virtuaalinen harjoitus voi olla paljon muutakin kuin laulamista!
  4. Testaa ensin
    Jos epäilet tekniikan toimivuutta tai muuten haluat päästä ensin vain testaamaan, pyydä osallistujiksi ensin vain muutama ryhmäläinen ja sopikaa, että kyse ei ole mistään oikeasta harjoituksesta vaan nimenomaan kaikki tutkii mikä on mahdollista ja mikä ei. Muista kysyä osallistujilta, miltä kaikki vaikuttaa myös etäyhteyden toisella puolen.
  5. Tiedottaminen
    Kun kaikki valmistelut on tehty, muista ilmoittaa laulajille jollain tutulla välineellä (sähköposti, sisäinen fb-ryhmä, whatsapp, mikä vaan) tarkat ajat (sekä alku että loppu), käytettävät ja tarvittavat välineet ja sovellukset, selvät käyttöohjeet zoomiin (löytyy esim täältä, muistuta myös laataaman sovellus jo etukäteen jos haluaa käyttää mobiililaitetta) sekä selitä hieman, mitä harjoituksen aikana tulee tapahtumaan, jotta osallistujat osaavat valmistautua. Voitte lisäksi sopia teknisiä tukihenkilöitä muitakin itsesi lisäksi, esimerkiksi niistä joiden kanssa olette tehneet pienemmän ryhmän testejä.
  6. ANTAA PALAA!
    Jäljellä ei ole muuta kuin hypätä heikoille jäille ja toivoa parasta! Muista avata istunto ainakin 15 min ennen kuin olette sopineet aloittavanne ja muistuta aloituksesta tarvittaessa muissa viestimissä. Harjoituksen jälkeen kannattaa kirjata muistiin mitä tehtiin, mikä toimi ja mikä ei toiminut ja ratkaise ongelmat ennen seuraavaa kertaa!

Pääasiallinen lähde: https://blog.chorusconnection.com/virtual-learning-taking-your-choir-rehearsals-online

Kotitehtävät ja itsenäinen harjoittelu

Mikäli varsinaisten etäopetustuokioiden pitäminen ei ole sinun juttusi tai sinulla ei ole siihen tarvittavia välineitä tai ryhmäläisiltäsi ei löydy tarvittavia välineitä sessioihin osallistumiseen, on myös muita mahdollisuuksia käyttää teknologiaa hyödyksi ja tukea laulajien itsenäistä harjoittelua.

Helpoin konsti on lähettää kuorolaisille esimerkiksi viikottain kotitehtävät: jonkinlainen ehdotus siitä, millä tavalla voisi käyttää 1-2 tuntia ajastansa kuoron yhteisten päämäärien eteen. Ohjeistus voi olla esimerkiksi pari laulun nuotit ja ohje käydä omat stemmat niistä läpi tämän viikon aikana. Mukaan voi laittaa äänenavausharjoitteita tai kuuntelutehtäviä. Laulajille voi tarjota myös sähköisesti harjoitusnauhoja, joiden avulla voi harjoitella omaa stemmaa tai koota soittolistoja spotifyhin tai youtubeen, josta laulajat voi kuunnella kuoronjohtajan hyväksymiä versioita ohjelmistoon tulossa olevista lauluista.